Analiza porównawcza metod wielokryterialnych w ocenie audiencji serwisów internetowych

Main Article Content

Marta Szarafińska
Luiza Fabisiak


Słowa kluczowe : audiencja (oglądalność) serwisów internetowych; metody wielokryterialnego podejmowania decyzji; AHP; TOPSIS
Abstrakt
W artykule podjęto problem związany z oceną oraz określeniem właściwego metodycznego podejścia do wyboru metod w audiencji serwisów internetowych. Jako podstawę do zdefiniowania zbioru kryteriów posłużono się danymi wydobytymi bezpośrednio ze stron internetowych. Klasyfikację serwisów dokonano ze względu na największą oglądalność (audiencję), która została potwierdzona badaniami internetowymi. Podłoże metodyczne oceny stanowi zastosowanie metod wielokryterialnych w kontekście przedstawionych problemów. Dla zweryfikowania poprawności otrzymanych wyników wykorzystano metodę AHP oraz TOPSIS, jednocześnie wskazując na komplementarności powyższych rozwiązań. Uniwersalność metody AHP została potwierdzona poprzez wykorzystanie obliczeń wektorów preferencji oraz wartości funkcji użyteczności, które kolejno dały podstawę do weryfikacji wyników oceny z zastosowaniem metody Topsis. Całość kończą wnioski z przeprowadzonych badań

Article Details

Jak cytować
Szarafińska, M., & Fabisiak, L. (2010). Analiza porównawcza metod wielokryterialnych w ocenie audiencji serwisów internetowych. Metody Ilościowe W Badaniach Ekonomicznych, 11(2), 232–241. Pobrano z https://qme.sggw.edu.pl/article/view/3086
Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty