Main Article Content
Poznanie preferencji i zachowań nabycwów jest kluczowym
czynnikiem decydującym o sukcesie rynkowym przedsiębiorstwa. Skuteczny
marketing wymaga precyzyjnej segmentacji, zgodnie z którą tworzy się
spersonalizowaną ofertę rynkową uwzględniającą możliwości i potrzeby
konkretnej grupy docelowej. Metoda k-średnich jest metodą badawczą, która
może stanowić podstawę segmentacji nabywców, ponieważ odzwierciedla
reakcje konsumentów na poszczególne warianty lub atrybuty produktów.
Celem publikacji jest prezentacja możliwości aplikacji metody k-średnich
w procedurze segmentacji na rynku produktów spożywczych.
Article Details
Balicki A. (2009) Statystyczna Analiza wielowymiarowa i jej zastosowania społecznoekonomiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Dębkowska K. (2010) Metody statystyczne w segmentacji rynku. Economy
and Managament, 4, 183-193.
Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. (2006) Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej
firmy. PWE, Warszawa.
Gatnar E. (1998) Symboliczne metody klasyfikacji danych. PWN, Warszawa.
Gatnar M. Walesiak E. (2004) Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach
marketingowych. AE, Wrocław.
Han S., Ye Y., Chen Z. (2014) Category Role Aided Market Segmentation Approach to
Convenience Store Chain Category Management. Decision Suport Systems, 57,
-308.
Hunt S., Arnett D. (2014) Market Segmentation Strategy, Competitive Adventage,
and Public Policy: Grounding Segmentation Strategy in Resource-Advantage Theory.
Australian Marketing Journal, 12(1), 7-24.
Kotler Ph. (2005) Marketing. Rebis, Poznań.
Lipowski M., Angowski M. (2016) Gender and Consumer Behaviour in Distribution (Crossref)
Channels of Services. International Journal of Synergy and Research, 5, 45-58.
Maciejewski G. (2012) Konsument w strategii współczesnego przedsiębiorstwa.
Konsumpcja i Rozwój, 2, 37-46.
Mahajan D., Agarwal N., Agarwal A. (2008) Evolution of Market Segmentation. Journal
of Marketing Management, 7 (2), 30-39.
Maricic B., Dordevic A. (2015) Strategic Market Segmentation. Marketing, 46 (4), (Crossref)
-251.
Mazurek-Łopacińska K. (2005) Badania marketingowe. Teoria i praktyka. PWN,
Warszawa.
Muller H., Hamm U. (2014) Stability of Market Segentation with Cluster Analysis –
A Methodological Approach. Food Quality and Preference, 34, 70-78.
Najman K. (2008) Symulacyjna analiza wpływu wyboru kryterium optymalności podziału
obiektów na jakość uzyskanej klasyfikacji a algorytmach k-średnich. Prace Naukowe
Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Taksonomia, 15(7), 295-304.
Reynolds T. (2006) Methodological and Strategy Development Implications of Decision (Crossref)
Segmentation. Journal of Advertising Research, 46(4), 445-462.
Stanimir A. (2006) Analiza danych marketingowych. Problemy, metody, przykłady.
AE, Wrocław.
Tonks D. (2009) Validity and the Design of Market Segments. Journal of Marketing (Crossref)
Management, 25 (3-4), 341-356.
Venter P., Wright A., Dibb S. (2015) Performing maket segmentation: a performative
perspective. Journal of Marketing Management, 31(1-2), 63-82.
Verain M., Bartels J., Dagevos H., Sijtsema S., Onwezen M., Antonides G. (2012)
Segments of Sustainable Food Consumers: a Literature Review. International Journal
of Consumer Studies, 36, 123-132.
Walesiak M. (2000) Segmentacja rynku. Kryteria i metody. [w:] Zeliaś A. (red.)
Przestrzenno-czasowe modelowanie i prognozowanie zjawisk gospodarczych. Wyd.
AE, Kraków, 191-201.
Żakowska-Biemans S., Gutkowska K., Sajdakowska M. (2013) Segmentacja konsumentów
z uwzględnieniem skłonności do zaakceptowania innowacji w produktach
żywnościowych pochodzenia zwierzęcego. Handel Wewnętrzny, 4(345), 141-154.
Downloads
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Publikowane artykuły dostępne są na warunkach Open Access na zasadach licencji Creative Commons CC BY-NC – do celów niekomercyjnych udostępnione materiały mogą być kopiowane, drukowane i rozpowszechniane. Autorzy ponoszą opłatę za opublikowanie artykułu.